Waardepropositie; hoe één stap terug je bedrijf tien stappen vooruit helpt

Veel bedrijven lopen er nog tegenaan: een gat tussen hun producten- en dienstenaanbod en de daadwerkelijke klantbehoefte. Als ondernemer denk je vaak zeker te weten dat jouw producten en diensten gewaardeerd worden. Toch ervaart je klant dit soms anders. Dit kan grote gevolgen hebben. Zoals weinig tot geen afname, demotivatie van het personeel, achteruitgang in de klantbeleving, daling van de omzet en in het ergste geval het einde van je bedrijf.

Wil jij ook dat jouw businessideeën werken en ergens toe leiden? Ga met je waardepropositie aan de slag! Wellicht heb je het gevoel dat je hiermee een stap terug doet, maar ik weet zeker dat je tien stappen vooruit zet. De waardepropositie zorgt er namelijk voor dat je producten en diensten ontwikkelt én (continue) verbetert die klanten echt willen. Waarde creëren dus! Toets de waardepropositie aan je ondernemershart, zorg dat je organisatie erop ingericht is en ik weet zeker dat jij de authenticiteit uitstraalt waar de markt op wacht.

Van intuïtie naar doelgerichte strategie

De ontwikkeling van een nieuwe website is hét moment om strategisch na te denken over de waarde die jij creëert voor jouw klanten. Je website is namelijk de plek om je ondernemersverhaal te vertellen en klanten te bereiken met diensten en/of producten die zij echt willen. Met een service waar je u tegen zegt.

Soms gaat het maken van strategische keuzes vanzelf. Veel ondernemers doen dit intuïtief. Ze zijn succesvol en navigeren zichzelf naar resultaat. Toch adviseer ik ieder bedrijf om de waardepropositie hoog op de agenda te zetten en regelmatig onder de loep te nemen. Het Waarde Propositie Ontwerp van Alex Ostenwalder helpt hierbij. Hiermee heb je aandacht voor een doelgerichte strategie en met hagel schieten is verleden tijd. Precies wat je nodig hebt om doelstellingen en resultaten te halen waar online zicht- en vindbaarheid een belangrijk onderdeel van is.

In het hoofd én hart van je klant. Hoe dan?

Dat begint met klantinzicht en er achter zien te komen wat de behoeften, verwachtingen en wensen zijn. Zo creëer je heel gericht waarde. Klantinzicht krijg je bijvoorbeeld door:

  • Gericht onderzoek. Zowel off- als online;
  • Feedback van je klant, denk ook aan klachten;
  • Creatieve sessies en klantpanels;
  • Inzet van tools zoals het Waarde Propositie Ontwerp;
  • Trendwatching.

Heb je de klantwens goed in beeld? Dan is het nu tijd om heel gericht jouw business te koppelen aan je ondernemershart. Zo raak jij je klant in hoofd én hart.

Kijk door de bril van jouw klant

Belangrijk! Pas dan kan je de klant-, organisatie- en businessbelangen goed op elkaar afstemmen. Kijken door de bril van jouw klant geeft ook inzicht in de klantreis. Dit zorgt voor een ultieme klantervaring! Wil jij je waardepropositie ontwerpen?:

1. Kijk door de bril van je klant. Wat willen ze bereiken in hun werk en privéleven?;
2. Hoe kunnen jouw producten en diensten voordelen opleveren voor je klant?;
3. Hoe kunnen jouw producten en diensten pijnpunten verzachten bij je klant?;
4. Vertaal dit naar een kort en krachtige waardepropositie en toets deze altijd aan je ondernemershart;
5. Maak eens een lijst van alle producten en diensten waaromheen jouw waardepropositie is ontwikkeld.

Nu jij! Natuurlijk help ik je graag.

Vanuit onze expertise helpen wij je vinden en binden. Ik ben er graag voor je om je meer te vertellen over hoe jij waarde creëert voor jezelf en je klanten. Deze reis maak ik graag samen met je zodat ik mijn visie, expertise en enthousiasme met je kan delen. Neem gerust contact met mij op wanneer jij ook het verschil durft te maken!