Webrichtlijnen – Websites voor iedereen

Deze blog is de eerste in onze serie over webrichtlijnen. Dit zijn belangrijke regels waarmee je een betere website bouwt, nog iets beter scoort in Google, maar vooral het internet toegankelijker maakt voor mensen met een beperking. Op de hoogte worden gehouden over deze serie webrichtlijnen? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

In deze eerste blog uit de serie bespreken we: ‘wat zijn webrichtlijnen en waarom het jou zou moeten interesseren’

Webrichtlijnen zijn belangrijk

Weet jij hoe je een website gebruikt als je maximaal 30% zicht hebt? Of hoe je over het internet surft met alleen je toetsenbord? In Nederland is het voor meer dan 300.000 mensen die blind of slechtziend zijn een dagelijkse realiteit. Dat aantal wordt de komende jaren alleen nog maar groter en toch hebben veel bedrijven geen idee hoe hun website goed toegankelijk kan worden voor mensen met een beperking.

Daarom bestaan de webrichtlijnen.

Heb jij geen idee wat webrichtlijnen zijn? Dan is deze blog precies wat je nodig hebt, want webrichtlijnen zijn belangrijk. En ja, webrichtlijnen zijn regels en regels vinden we over het algemeen saai, maar klik nog niet weg. Want we beloven je dat webrichtlijnen heel interessant zijn. Aan het einde van deze serie blogs houd je er zelfs van (of je snapt in ieder geval waarom wij dat doen).

Een belangrijke term bij webrichtlijnen is toegankelijkheid.

“Ieder mens heeft recht om te leven als ieder ander mens.”

Want webrichtlijnen maken het internet toegankelijker door barrières weg te nemen, of omleidingen te creëren die het internet voor iedereen een magische plek vol wonderen, verbindingen en schattige kattenfilmpjes maken.

Daarom zijn webrichtlijnen belangrijk en willen we het er met je over hebben.

Webrichtlijnen en SEO

Toegankelijkheid is echter niet het enige belangrijke aan de webrichtlijnen. Want er zijn een aantal mooie voordelen wanneer jouw website voldoet aan de guidelines. Want naast dat je karmapunten scoort, doet een website die goed toegankelijk is het ook een stuk beter op Google. De praktische oplossingen die je moet implementeren helpen je website gebruiksvriendelijker én beter vindbaar te maken.

Welke van die twee jouw motivatie is om aan de slag te gaan laten we aan jou, maar weet dus dat Google heel blij wordt van websites die zich aan de richtlijnen houden.

Tijd om eens uit te zoeken waar het allemaal om draait.

Waar komen webrichtlijnen vandaan

De eerste versie van de webrichtlijnen zijn in 2004 door de Nederlandse overheid ontwikkeld, maar vinden hun oorsprong al eerder. Het document van onze overheid is namelijk gebaseerd op guidelines geschreven door het W3C (World Wide Web Consortium), een organisatie die—heel kort door de bocht—de chaos van het vrije internet in goede banen wil leiden. Zo is W3C de partij die onder andere HTML en CSS, bouwstenen van het internet, vastlegt.

Richtlijnen voor een beter toegankelijk internet bestaan dus al vanaf het prille begin van het wereld wijde web.

Waarom halen we dan plots oude koeien uit de sloot? We schrijven net dat de webrichtlijnen al uit 2004 komen. Klopt, maar de regels blijven zich ontwikkelen. Zo kwam de Nederlandse overheid in 2015 met versie 2.0 en is sinds 2018 het navolgen van de regels verplicht voor (semi-)overheid.

Hoewel de webrichtlijnen dus al een aardige tijd bestaan, zijn ze opnieuw relevant geworden. En wat blijkt? Jouw bedrijf kan ook profiteren wanneer je de richtlijnen toepast.

Maar je denkt vast: zijn zoveel regeltjes nou wel nodig?

Wat zijn webrichtlijnen

Voor veel mensen is het gebrek aan regels en een centrale autoriteit dé kracht van het internet. Echter, wat als je beperkt wordt? Niet door een overheid, maar door je eigen lichaam. Tot voor kort was je dan aan je lot overgelaten, want nergens werd verplicht een site ook voor mensen met een visuele beperking goed toegankelijk te maken.

Dankzij de komst van de webrichtlijnen komt daar verandering in.

In de basis stellen die volgens de officiële website over de webrichtlijnen: “dat ieder mens het recht heeft om te leven als ieder ander mens.”

“Webrichtlijnen verwijderen online barrières voor hen die dat zelf niet kunnen.”

Daar dragen we graag een steentje aan bij, maar het mag wel wat makkelijker. Zelf stellen we: “Webrichtlijnen verwijderen online barrières voor hen die dat zelf niet kunnen.” Want iets is pas een beperking wanneer je beperkt wordt. Geef je de mogelijkheid voor eenieder om jouw website te gebruiken? Dan zijn alle mensen, in ieder geval op jouw website, daadwerkelijk gelijk.

De webrichtlijnen halen barrières weg door oplossingen aan te dragen. Het is een framework waarmee je een website toegankelijk kan maken voor alle mensen, ongeacht hun visuele beperking.

Denk hierbij aan regels, zoals:

  • Makkelijk aan te passen kleurcontrast die mensen met kleurenblindheid helpen;
  • Zogeheten ‘skiplinks’, waarmee blinden en slechtzienden sneller bij de inhoud komen;
  • Snel te veranderen lettergroottes voor slechtzienden.

Verplicht voor (semi-)overheid

Deze regels zijn tegenwoordig verplicht voor (semi-)overheid. Dat betekent dat zij moeten voldoen aan een vastgestelde hoeveelheid regels binnen de richtlijnen. Ook moeten al die instanties op hun website een toegankelijkheidsverklaring publiceren.

In die toegankelijkheidsverklaring moet opgenomen worden aan welke regels wel en aan welke niet wordt voldaan, maar vooral waarom er niet aan is voldaan en of daar verandering in komt.

Of je wel, of nog niet, voldoet aan de webrichtlijnen kun je controleren door op onderzoek te gaan in het officiële, internationale document waarin alles is vastgelegd: de Richtlijnen voor Toegankelijkheid van Webcontent (of Web Content Accesibility Guidelines, WCAG).

Echter, laten we een stap terug doen.

Wat voor invloed hebben deze regels op jouw bedrijf.

Wat betekenen de webrichtlijnen voor jou?

De regels zijn dus verplicht voor (semi-)overheid. Valt jouw bedrijf daar niet onder? Mooi! Dan kun je net zo makkelijk de regels aan je laars lappen.

Of toch niet?

Bij Internetbureau Max vinden we, ten eerste, dat de webrichtlijnen waardevol zijn voor het internet in zijn totaliteit en dat we het ons er niet makkelijk van af mogen maken. Samen moeten we de verantwoordelijkheid voor een open en vrij internet voor iedereen op ons nemen.

Het internet is een fundamenteel recht voor iedereen en daarom passen wij met liefde de webrichtlijnen op grotere schaal toe.

En ten tweede: wij zijn niet de enige die van de webrichtlijnen houden.

Google hartje Webrichtlijnen

Google houdt van websites die zich aan de webrichtlijnen houden.

Hoe dat komt? Sluit je ogen en stel je eens voor dat je Google bent. Je bent een machine. Je hebt geen zicht, geen besef, je kan websites niet ‘zien’ en gebruikt ze niet op een traditionele wijze.

Bekijk je het op die manier dan kun je stellen dat Google jouw website op dezelfde manier gebruikt als iemand met een beperking.

Maak je dus aan de hand van de richtlijnen jouw website beter toegankelijk voor mensen met een beperking, dan vindt Google het ook ineens een stuk makkelijker om jouw website te zien en interpreteren.

En daar score je punten mee.

Hoe nu verder (de rest van de serie)

Zo zie je dat webrichtlijnen meer zijn dan nog meer regeltjes en een grote impact kunnen hebben op het bereik en de toegankelijkheid van jouw website.

Maar goed, hoe kun jij de webrichtlijnen op een makkelijke manier toepassen op jouw website? Want de documenten waarin dit allemaal beschreven staat zijn net zo dik als dat ze wollig zijn.

Daarom wijdt Internetbureau Max de komende tijd nog drie blogs aan die, toch zeker niet saaie, webrichtlijnen. In de tweede blog bespreken we hoe je de webrichtlijnen in de praktijk kan toepassen, daarna kijken we samen met marketing-specialist Melanie naar webrichtlijnen in het licht van SEO en we sluiten de serie af met advies hoe je makkelijk aan de slag kan.