Wat doe je als regiomarketeer wanneer je zoveel mogelijk mensen naar jouw streek wil krijgen, maar mensen ineens niet in grote getalen bijeen mogen komen? Dan ontwikkel je een tool die de bezoekersdrukte in de gaten houdt. Eentje die heldere informatie geeft én heel makkelijk te gebruiken is. Ontdek het verhaal achter de Monitor Bezoekersdrukte die wij ontwikkelden voor Toerisme VAN.
De zomer van 2020 was uniek. Voor jou, voor ons, maar ook voor de bestemmingsmarketeers van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen (Toerisme VAN). Zij kregen ineens een nieuwe uitdaging voor de kiezen, want waar het normaliter hun werk is om zoveel mogelijk bezoekers naar de regio’s te krijgen mochten dat er in 2020 ineens niet te veel zijn. Mensen moesten immers minstens 5 komkommers uit elkaar blijven (zo rekenen wij ’t op kantoor uit.)
Een bijzondere uitdaging: meer mensen aantrekken, maar niet te veel.
Als mensen zelf zouden kunnen zien bij welke trekpleisters het druk was konden ze een weloverwogen keuze maken om die plek te vermijden. Het zou zelfs de mogelijkheid geven om bezoekersdrukte te verspreiden over alle mooie plekken die de regio’s de Veluwe, Arnhem en Nijmegen rijk zijn.
En zo ontstond het idee voor een druktemonitor. Een online tool waarmee bezoekers direct inzicht zouden krijgen in de drukte van locaties door de hele provincie. Echter, een kant-en-klare oplossing hiervoor bestond niet, maar de tijd drong om de tool live te krijgen.
Gelukkig had Rutger, onze senior developer, direct ideeën hoe we dit complexe project aan konden vliegen.
Een flinke uitdaging, maar één waar we uitermate gekwalificeerd voor zijn. Want dankzij projecten voor Toerisme VAN, Canadian Walk en Storywalk waren we op het juiste moment, met precies de goede kennis uitgerust om ACEC van dienst te zijn.
Het ontstaan van de druktemonitor
Een bekend principe onder programmeurs is KISS: ‘Keep it simple, stupid.’ Want —zoals een meer Hollandse uitspraak luidt — doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg. Rutger trok dan ook geen toeters en bellen uit de kast voor de te ontwikkelen druktemonitor, maar hield het project zo simpel als (alleen hij) kon.
Hierdoor is de Monitor Bezoekersdrukte niet alleen een elegante oplossing geworden, maar ook erg snel ontwikkeld. In maar liefst 2 weken gingen we van opdracht tot oplevering.
De druktemonitor toont precies waar het druk is in de regio’s en die informatie wordt doorgespeeld door lokale experts die daadwerkelijk aanwezig zijn. Denk aan ondernemers, locatiemanagers of omwonenden.
Een ‘simpele’ oplossing
De Monitor Bezoekersdrukte is uiteindelijk een web-applicatie geworden die wordt ondersteund door de kaart-technologie van Mapbox. Met de kaarten van Mapbox kunnen we alles doen wat we willen, technisch maar ook visueel. Zo zetten we het helemaal naar onze hand én werkt het precies zoals de klant wil.
De data voor de druktemonitor werd dus verzorgd door lokale-experts, die via een webapplicatie hun locatie konden updaten. Deze informatie werd allemaal dynamisch verwerkt in de monitor aan de hand van een dataformat genaamd GeoJSON. Deze taal werkt specifiek met geografische data en maakt communiceren met een applicatie een fluitje van een cent (voor developers).
Landelijke media en een half miljoen gebruikers
De Monitor Bezoekersdrukte wisten we snel op te leveren, maar de reacties kwamen nog sneller. Direct zagen we wat gebruikers binnen druppelen, maar zou de druktemonitor het gewenste effect hebben? Het antwoord liet niet lang op zich wachten…
Binnen enkele dagen werd de druktemonitor van Toerisme VAN opgepakt door landelijke publicaties en was te zien en horen in meerdere tv- en radioprogramma’s, zoals Kassa en EenVandaag. Uiteindelijk bleek uit onderzoek van Toerisme VAN dat de applicatie bijna een half miljoen keer werd gebruikt en goed was voor maar liefst 8 miljoen media-impressies.
Belangrijker nog, voor ons in ieder geval, was dat gebruikers de druktemonitor gemiddeld een 7.2 gaven en dat 44% van bezoekers de techniek zo fijn vinden dat ze hem ook na 2020 willen blijven gebruiken – een kroon op ons werk!
Deze geweldige reacties waren niet de enige kroon die we ontvingen, want nadat de druktemonitor live ging ontvingen we als bureau een lekkere taart van Toerisme VAN om ons te bedanken. En Rutger? Die kreeg, samen met Wouter die het design deed, een heuse Boerbox met lekkere streekproducten.
Hulp nodig bij digitale uitdagingen?
Samen aan de slag? Of heb je een vraag voor ons? Neem gerust contact op met Rutger of één van onze andere collega’s.