Hoe haal je middelbare scholieren over om een technisch keuzevak te kiezen, zelfs als ze geen technische studie volgen? De vraag raakt een bredere uitdaging: jongeren laten zien dat techniek niet alleen draait om vaardigheden, maar ook om een mindset van nieuwsgierigheid, creativiteit en innovatie.
De tien animaties die wij in samenwerking met STO-A hebben ontwikkeld dagen jongeren uit om techniek anders te bekijken: als een kans om hun eigen potentieel verder te ontwikkelen.
In kaart brengen
Het begint bij de planfase—samen tot de kern komen en de verhalen achter de keuzevakken blootleggen. Wat maakt techniek relevant voor jongeren? Hoe sluiten we aan bij hun belevingswereld? Met tools zoals de User Journey Map en de Storytelling Canvas hebben we deze vragen onderzocht en verfijnd.
Om de serie van 10 animaties consistent te houden, wilden we niet alleen vertrouwen op ons boerenverstand. Een Episode Guide biedt een overzicht van alle verhaallijnen. Het stelt ons in staat iedere animatie te toetsen op het overkoepelende verhaal, waardoor we altijd binnen de gestelde kaders blijven.
Beeldtaal creëren
Dat we voor het creëren van een beeldtaal niet over één nacht ijs gaan, zie je aan het eerste concept. In het creatieve proces halen we alles uit de kast om het juiste gevoel te vinden. Deze eerste aanzet voor een 3D-stijl viel zeker in de smaak (kijk die fluffy wolken!), maar sloeg uiteindelijk de plank mis. De semi-realistische, simplistische 3D-stijl bleek niet goed aan te sluiten bij de complexe werkelijkheid van STO-A. Ofwel: kill your darlings, we moesten een andere richting kiezen.
De flat illustration-stijl bood precies de flexibiliteit die we nodig hadden. Het werd de leidraad voor alle animaties, omdat we daarin alle elementen van STO-A met meer speels gemak konden verwerken. Zo maakten we niet alleen 10 animaties, maar ook een strategische praatplaat, iets wat in 3D veel te complex zou zijn geweest.
Eerste concept
Semi-realistische 3D-stijl
Gekozen beeldtaal
Flat illustration-stijl
Het animatieproces
De animaties zijn tot stand gekomen door de samenkomst van verschillende disciplines binnen ons team. De eerste stap voor elke animatie was een interview met de docenten van de keuzevakken—een grote hoeveelheid input die we teruggebrachten tot de kernboodschap van elke animatie.
Het creatieve proces hebben we opgedeeld in pre-productie, productie en post-productie.
- Pre-productie: de ontwikkeling van script, storyboard en de visuals van alle karakters, tools, technieken en machines.
- Productie: Het tot leven brengen van alle ontwerpen tot een animatie van zo’n 30-40 seconden.
- Post-Productie: Sound editing, finetuning en animaties exporteren.
In-house
Bij Bureau Max nemen we het hele productieproces in eigen hand. Van het opstellen van de strategie en bedenken van concepten tot het maken van animaties en het ontwerpen van geluid, alles wordt uitgevoerd door ons team. Door deze aanpak werken we efficiënt en leveren we eindproducten die aansluiten bij de wensen van onze klanten.
De samenwerking met Sterk Techniek Onderwijs Apeldoorn heeft geleid tot een serie animaties die niet alleen informeren, maar leerlingen enthousiast maken om de techniek te kiezen. Met een slimme strategie en onze creatieve aanpak hebben we verhalen gemaakt die de doelgroep aanspreken en de boodschap van STO-A duidelijk overbrengen.
Bekijk de animatiereel en ontdek hoe Bureau Max ideeën tot leven brengt!
Samen aan de slag?
Of heb je een vraag voor ons? Neem gerust contact op met Marion of één van onze andere collega’s.