Zonnepark Klarenbeek
DeA, of de Duurzame Energiecoöperatie Apeldoorn, startte in 2021 in samenwerking met EnergieRijk Voorst en Prowind het initiatief Zonnepark Klarenbeek, waar schone energie opgewekt wordt met oog op mens, dier en natuur. Om het zonnepark te realiseren heeft deA gebruik gemaakt van crowdfunding, waarbij wij meewerkten aan de strategie en de online campagnes.
De 186 individuele deelnemers aan dit project vonden Zonnepark Klarenbeek via een mix van emailmarketing sociale media, retargeting en ons nieuwsplatform Apeldoorn Direct.
Investeren in ZonDelen
DeA, de Duurzame Energiecoöperatie Apeldoorn, maakt Apeldoorn duurzamer. Dit doen ze door mensen te helpen besparen op hun energieverbruik, voorlichting en zelfs een maandelijks lidmaatschap waarmee leden bijvoorbeeld gebruik kunnen maken van deelauto’s en een leenwinkel.
Zonnepark Klarenbeek is één van de grotere projecten van deA, waarmee zo’n 6.600 huishoudens zullen worden voorzien van stroom. Om het zonnepark te financieren koos deA voor crowdfunding. Een logische keuze, omdat het direct ook een grote groep mensen bewust maakt van dit duurzame initiatief.
Individuele investeerders konden één of meerdere ‘ZonDelen’ kopen, waarvan er in totaal 4.120 beschikbaar waren. Voor elk ZonDeel krijgen investeerders uiteindelijk maandelijks een vast rendement terug. Voor de online campagnes via o.a. Facebook klopte deA bij ons aan.
Mensen vinden en binden
Zonnepark Klarenbeek is meer dan een duurzaam initiatief; door de aantrekkelijke voorwaarden is het ook een interessante investering voor milieubewuste inwoners uit de regio. Hoewel deA vertrouwen had dat er een doelgroep voor dit project was, wilden ze erachter komen of die doelgroep ook online te bereiken was. Een perfect vraagstuk om onze online marketeers op los te laten.
Bij Bureau Max hebben we voor dit soort projecten, met een doelgroep in en om Apeldoorn, een geheim wapen: Apeldoorn Direct. Vanuit ons grote hart voor Apeldoorn beheren we deze nieuwssite voor de stad al meer dan 10 jaar en hebben hierdoor de mogelijkheid om voor onze partners maandelijks meer dan 35.000 mensen te bereiken.
Deze lokale trekkracht, in samenspel met Facebook campagnes, bleek een sterke combinatie voor de crowdfundingsactie van Zonnepark Klarenbeek. Op Apeldoorn Direct publiceerde we een social media boost en een drietal interviews en via deA’s Facebook zetten we een vijftal campagnes uit, o.a. over de informatieavond.
Waar tijdens dit project het uitvoeren van de online campagnes onze focus was, stonden we deA tijdens het hele project ook op andere vlakken bij. Zo leverden we advies over content en ontwikkelden wireframes. Met deze wireframes toonden we de optimale indeling om conversie te verbeteren op de landingspagina’s van deA; de webpagina’s waar de inkomende doelgroep op ‘landt’ nadat ze op een link of advertentie klikken.
Uitverkocht
Waar er via Facebook veel mensen op de website van Zonnepark Klarenbeek terecht kwamen, bleek Apeldoorn Direct juist erg goed voor het vergroten van de algemene naamsbekendheid van zowel deA als Zonnepark Klarenbeek.
Het was een eer om met deA samen te werken om Apeldoorn duurzamer te maken en we kijken uit naar de verdere samenwerking.
Foto: Zonnepark Klarenbeek
Campagnes met effect?
Samen aan de slag? Of heb je een vraag voor ons? Neem gerust contact op met Marion of één van onze andere collega’s.