Apen in de Stad
Voor de 50ste verjaardag van Apenheul liet Centrummanagement Apeldoorn de interactieve speurtocht Apen in de Stad ontwikkelen, waarmee ook de allerkleinste bezoekers aan de binnenstad van Apeldoorn deze bijzondere verjaardag op leuke en educatieve wijze vieren. Kinderen scannen met de app QR-codes in de binnenstad van Apeldoorn, gaan op pad en ontdekken leuke verhalen, leerzame vragen, verborgen aapjes en klimobjecten om zelf in te klauteren. In een uur wandelen zij van missie naar missie en wanen zich even echte aapjes met Apen in de Stad.
In ’t kort
Deze leuke, educatieve ervaring voor kinderen hebben we gemaakt in opdracht van Centrummanagement Apeldoorn en in samenwerking met Apeldoorn Marketing en Apenheul en is volledig in-house ontwikkeld: script, audio, app, route en meer.
Apenheul en Apeldoorn
In de afgelopen 50 jaar zijn Apenheul en Apeldoorn onlosmakelijk met elkaar verbonden geraakt en de verjaardag van het toonaangevende apenpark wordt dan ook in heel de binnenstad gevierd.
Voor de kleinste fans van Apenheul was er de wens voor een mooie mix tussen avontuur en natuureducatie – een leuke én leerzame tocht. Er ontstonden plannen voor klimobjecten, een quiz en het idee voor een route door de binnenstad. Daaruit voort kwam de vraag hoe dit technisch simpel, gebruiksvriendelijk en natuurlijk vooral heel leuk gemaakt kon worden.
Op die vraag hadden wij wel een antwoord.
Alles in-house
Op de oppervlakte is de Apen in de Stad-app die we ontwikkelden simpel: kinderen scannen QR-codes en volgen de route langs twaalf punten. Per punt verdienen ze door het verhaal te luisteren en een bijbehorende vraag te beantwoorden punten en er zijn extra punten te verdienen met het vinden van de verstopte aapjes langs de route.
Zo’n tocht bestaat echter uit veel verschillende onderdelen; een app, een audiotour, een quiz, een speurtocht en natuurlijk alle materialen om de route door de stad zichtbaar te maken.
Om al deze losse delen soepel op elkaar aan te sluiten ontwikkelden we alles in-house én werkt het op basis van onze eigen audiotour-app: Storywalk. Die app is gemaakt voor audioroutes en dankzij wat technische tweaks bevat het nu ook mogelijkheden voor een quiz en een scoresysteem.
Waar we werkzaamheden als het doorontwikkelen van zo’n app al jaren in de vingers hebben, was het produceren van alle andere materialen voor deze speurtocht een interessant avontuur. Met het schrijven van scripts en produceren van audio hebben we ervaring, onder andere voor Canadian Walk en de Storywalks van ACEC, maar het ontwikkelen van een twee meter hoge startpaal in samenwerking met de gemeente was een nieuw traject. Bewonder hem zelf aan de Markthof in Apeldoorn en laat ons weten of het gelukt is.
Digitale oplossingen
Met de Storywalk-app op zak kun je vanaf nu zelf de Apen in de Stad-route wandelen. Vanaf de Markthof ga je op avontuur en ontdek je het verhaal van de ontsnapte aapjes en verloren gouden munten. Vind jij ze allemaal terug?
We zijn trots op onze bijdrage aan dit bijzondere jubileum en hopen voor Apenheul op nog eens 50 jaar toonaangevende apenstreken. Wie weet staan we ook dan weer klaar om een steentje bij te dragen aan het jubileum.
Samen aan de slag?
Of heb je een vraag voor ons? Neem gerust contact op met Marion of één van onze andere collega’s.